Deel 2: mijn plekje vinden in Haiphong - Reisverslag uit Haiphong, Vietnam van Ellis Mourits - WaarBenJij.nu Deel 2: mijn plekje vinden in Haiphong - Reisverslag uit Haiphong, Vietnam van Ellis Mourits - WaarBenJij.nu

Deel 2: mijn plekje vinden in Haiphong

Blijf op de hoogte en volg Ellis

11 December 2017 | Vietnam, Haiphong

Hier het tweede deel :)

Nu ik het lesgeven hier eenmaal begin te begrijpen en bepaalde klassen meer dan 1 keer heb lesgegeven, wordt het steeds leuker. Ook zijn die ritjes naar de lessen best leuk, want zo krijg ik wat van Haiphong te zien.
Er blijken best veel leuke cafeetjes, winkeltjes en streetfood kraampjes te zijn! De beste ontdekking tot nu toe is coconut coffee: goddelijk drankje voor als je twijfelt tussen koffie of een smoothie of gewoon zin hebt in iets zoet na al die groeten met te veel soyasaus (elke dag dus :p). Wat tot nu toe de leukste plek is: de rooftop van het Big Hero centrum. Hier gaan we 's avonds wel eens heen om muziek te luisteren, te kletsen en te jongleren met lichtgevende ballen (jaja, een jongen hier is helemaal into jongleren en het zwaaien met zo'n stok met vuur. Vind ik wel leuk, zo kan ik ook weer even oefenen ☺️).

Hieronder even een overzichtje van hoe mijn dagen er de afgelopen week ongeveer uitzagen:

8:30 Wakker worden, lezen, chillen, douchen, klaarmaken
10:30 Brunch
12:00 Cafeetje opzoeken om les voor te bereiden of te chillen / door Haiphong rondstruinen
15:00 Lesgeven
17:00 Avondeten
18:00 Lesgeven
21:00 Chillen met andere vrijwilligers: ergens streetfood eten / naar de rooftop / drankjes drinken bij een barretje of heel goedkoop op mini krukjes bij streetfoodkraampjes

Zondag is de vrije dag en dus de dag om dingen te ontdekken. Vorige week ben ik met twee meisjes met de scooter naar het noorden gereden om natuur en frisse licht op te zoeken (het platteland dus) en gisteren ben ik met de jongleerjongen en een TA naar Tuyet Tinh Coc gereden: een knalblauw en super helder meer. De TA vertelde hierover maar ik wilde er niet teveel over horen en van zien want dan zou het alleen maar tegen kunnen vallen. Bij aankomst kon ik mn ogen echter niet geloven. Echt prachtig!! De reden van de kleur is helaas wat minder mooi: het is een industriegebied en de chemicaliën die in het water worden gedumpt maken het water zo blauw en helder... Niet in zwemmen dus! We liepen om het meer en inderdaad was het een levenloos en erg stoffig gebied. Ik had nooit gedacht dat zo'n gebied zo mooi kon zijn. De kleurencombinaties waren echt heel indrukwekkend, surrealistisch gewoon. Paarsachtige rotsen, donkergroene bomen, geelgroene palmbladeren, roodbruin gras, grijze stof en dan dat helderblauwe water! (Zie foto's!!)
Het was een heel geslaagd uitje gisteren. Bij terugkomst nog even banh cuon gegeten met de TA en afgesproken dat we volgende week zondag naar Elephant Mountain gaan :)

Kortom, ik denk toch dat ik hier nog wel even wil blijven!

Hoe gaat het in NL? Ik zag al wat sneeuwplaatjes voorbij komen. Misschien wel een witte kerst dus?!? Ik vind t erg leuk om jullie reacties te lezen, trouwens! En ik mis jullie en Nederland nu af en toe wel hoor...

Dikke kus!
Ellis

  • 14 December 2017 - 23:16

    Somrat:

    Hier weer regen en grijs deze dagen. Sneeuw was van korte duur, maar wel gezellig in de stad met al die kerstverlichting en drukte. Morgenochtend heeel vroeg naar Ekdoms winter BBQ in De Blokhuispoort. Begint om 06.00 uur! Kort nachtje dus

  • 20 December 2017 - 08:45

    Peter:

    Hoi Ellis.

    Even een berichtje uit de BvN. Las in de krant vandaag dat er wereldverbeteraars gezocht worden voor Campus Fyslan. Heb het je toegestuurd. Leuk om te lezen wat je zoal meemaakt. Mooi avontuur! Prachtig. Bij de bvn loopt alles lekker door. Nog een klein weekje en dan is het alweer kerst. Zijn wij lekker dicht. Oud&nieuw ook trouwens. Wordt dit feest in Vietnam ook uitbundig gevierd? Vast. Geniet van je mooie tijd daar en we zien je vast volgend jaar weer. Groetjes, Peter

  • 20 December 2017 - 09:21

    Heleen:

    Hoi Ellis,
    Ontzettend leuk om jouw reiservaringen te lezen. Super wat je allemaal al heb meegemaakt. De wereld is groot en klein tegelijk en vol uiterste. Van alles kun je nu tot de minuut plannen of via google maps al voorzien maar de schoollessen is een grote improvisatie. Toch wel komisch, je gaat op wereldreis en komt terug als ervaren leerkracht. Ellis nog heel veel plezier de komende tijd.
    Dikke zoen, Heleen

  • 20 December 2017 - 10:28

    Lia Mourits:

    Hoi Ellis,

    Jeetje wat een avonturen! Hartstikke leuk om te lezen. Fijn zo’n lekker lang verhaal. Doet me eraan denken dat ik in de prehistorie ( 1979) een jaar in Amerika was en dat ik brieven schreef die op boekjes leken, zo dik haha.
    Ik zie het helemaal voor me daar in Vietnam. Hoe in het begin alles steeds anders en chaotisch is. Waar ben ik nu beland? Maar na een week raak je toch een beetje gewend. En je gaat steeds meer ontdekken. Leuk dat je er wat langer blijft dan zie je meer! En dat lesgeven, ook een uitdaging!
    Hoe vind je de vietnamese keuken? Wat eet je het liefst?
    Wij gaan ons opmaken voor het kerstdiner. Heb je een vietnamese suggestie voor een toetje?
    Ik ben benieuwd hoe ze daar kerst vieren.
    Lieve Ellis, veel plezier! Schrijf lekker veel ,ik lees het graag!
    Dikke kus
    Lia

  • 26 December 2017 - 11:25

    Heleen En Oma:

    Hoi Ellis,
    Oma logeert een nachtje bij ons in Den Bosch. Samen lezen we nu jouw reisverslag. Ze vindt dit heel leuk en interessant; en wil zelf ook nog wel zo'n reis maken, zegt ze. (" Na Leeuwarden ligt de wereld voor haar open"H.). Ook haar eigen reiservaringen ( naar Australië) ploppen op.
    We gaan straks naar Lia en zien jouw familie daar. Bij deze wensen we jou alvast een gelukkig en inspirerend nieuw jaar toe.
    Tot mails,
    Heleen, Aad en Oma.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ellis

Actief sinds 25 Sept. 2017
Verslag gelezen: 1107
Totaal aantal bezoekers 4170

Voorgaande reizen:

21 November 2017 - 30 November -0001

SEA tussenjaar

Landen bezocht: